Médor gaat voor deep journalism in Franstalig België

Tom Cochez
Naamloos
(Sreenshot www.médor.coop)
Naamloos
(Sreenshot www.médor.coop)

Vier keer per jaar een magazine van 128 pagina's vol deep journalism: uitgebreide portretten, diepgravende verhalen en onderzoeksjournalistiek met een Belgische focus. Dat mogen geïnteresseerden die zich abonneren op Médor in de nabije toekomst verwachten.

"Achter Médor zit een ploeg van zeventien mensen", zegt Quentin Noirfalisse, een van de initiatiefnemers. "Dat zijn in de eerste plaats journalisten, maar er zijn ook fotografen, grafici en mensen met een communicatieachtergrond bij. Samen willen we vier keer per jaar een magazine maken waar ruimte is voor uitgebreide en goed geïllustreerde verhalen. Onderzoeken die tijd vragen en waarbij we dieper graven en meer inzicht willen geven. Voor dergelijke verhalen is er in de Franstalige media nauwelijks nog geld en plaats. Médor wil daarin verandering brengen."

XXI

De initiatiefnemers steken niet onder stoelen of banken dat ze een deel van hun mosterd halen bij het succesvolle Franse magazine XXI. XXI is wat ze zelf in het schoon franglais een 'mook' noemen: iets dat het midden houdt tussen een magazine en een boek. In 2008 verscheen het eerste nummer. Vandaag gaat XXI gemiddeld 50.000 over de toonbank. Vier keer per jaar, telkens voor een bedrag van 15,50 euro. Samen met Médiapart ontpopte het zich tot één van de weinige glimmende sterren aan het Franse mediafirmament. De artikels in XXI zijn lang (om en bij de 30.000 tekens) en de journalisten die ze schrijven worden opvallend goed betaald voor hun bijdragen (4.000 euro + kosten) zodat ze hun journalistiek onderzoek grondig en uitgebreid kunnen doen. Naar aanleiding van het vijfjarig bestaan bracht XXI vorig jaar overigens een bijzonder inspirerend 'Manifeste XXI' uit waarin de initiatiefnemers hun visie op hedendaagse journalistiek en media geven.

"XXI is zeker een bron van inspiratie geweest", zegt Quentin Noirfalisse. "We zullen geen gelijkaardige tarieven kunnen betalen, maar we zullen net zoals XXI wel vier keer per jaar verschijnen en onze tijd nemen. We werken met een systeem van peer review: vrijwilligers die de ingeleverde teksten nalezen. We willen ook veel aandacht besteden aan de illustraties bij een artikel. In principe zal elk artikel het resultaat zijn van een nauwe samenwerking tussen een journalist en een illustrator of graficus."

3.800 abonnees

In tegenstelling tot XXI wil Médor wel advertenties toelaten, al worden de potentiële inkomsten daarvan bewust geplaffoneerd op 11 procent en beslist de redactie over het al dan niet toelaten van welbepaalde advertenties. Er wordt gewerkt met een roterende hoofdredactie: elke nummer krijgt een andere hoofdredacteur.

Net zoals Apache.be heeft Médor er voor gekozen een coöperatieve vennootschap op te richten en de lezers nauw te betrekken bij het project. Via die coöperatieve vennootschap organiseert Médor momenteel een soort crowdfundingactie. Een aandeel in het project kost 20 euro. De teller van het beoogde bedrag (24.206 euro) staat momenteel net over de helft (12.400 euro). Daarnaast hopen de initiatiefnemers 10.000 euro aan schenkingen binnen te halen. Ook daar staat de teller over de helft (5.255 euro).

De cruciale vraag wordt of Médor ook in staat zal blijken het beoogd aantal abonnees te halen. De initiatiefnemers hopen 3.800 abonnees te overtuigen om vooraf 60 euro neer te tellen voor vier nummers. Halen ze dat bedrag, dan wordt er echt van start gegaan. Lukt het niet, dan wordt de 60 euro terugbetaald.

Hier kan u Médor steunen

LEES OOK
Redactie Apache / 18-10-2011

Koop 'n stukje journalist

Apache zet een belangrijke stap voorwaarts en wordt een coöperatieve vennootschap. Vanaf vandaag,18 oktober 2011, kunnen lezers aandelen kopen en zo een stukje vierde macht…
koop 'n stukje journalist