De keuze van Apache #11

4 augustus 2018 Jan Walraven
17666307669_dd4c5ef80f_k

Heb je zelf een artikel ontdekt dat iedereen zou moeten lezen? Mail het naar keuze@apache.be en wie weet komt het in ons wekelijks overzicht terecht.

Wil je de Keuze van Apache elke zaterdag in je mailbox? Schrijf je hier in.

 

Vooral tijdens zo'n extreme zomer moeten we het over klimaatopwarming hebben

De ontwrichting van het klimaat door de mens heeft ervoor gezorgd dat er meer dan twee keer zoveel kans is op extreme weersomstandigheden, zoals we die deze zomer over de hele wereld meemaken. Nee, één hete zomer is geen omstandig bewijs dat het klimaat opwarmt, net zomin als één sneeuwbui het tegendeel aantoont. Maar het is onmiskenbaar dat de temperatuur op onze planeet stijgt, dat er meer bosbranden zijn, dat landbouw steeds minder opbrengt.

En dan moet zo'n extreme zomer ons net met onze neus op de feiten drukken, schrijft De Groene Amsterdammer.

De strijd om Brussel

De protesten voor schone lucht rond scholen tonen aan dat collectieve actie niet dood is. In een artikelreeks belicht Bruzz verschillende acties van burgers om de hoofdstad van onderuit beter te maken. In het eerste deel keren we terug naar de jaren negentig, toen er vanuit de Beursschouwburg een succesvolle kraakactie werd bekokstoofd en uitgevoerd.

De kraak van Hotel Central is nog steeds een voorbeeld voor huidige burgeracties.

Farmabedrijven willen uw DNA

300 miljoen dollar. Zoveel is het DNA van de klanten van 23andMe waard volgens de farmaceutische gigant GlaxoSmithKline. 23andMe is een Amerikaans bedrijf dat doe-het-zelf DNA-testen verkoopt aan particulieren. Van bij het begin wist 23andMe dat het niet enkel bij de verkoop van dit soort testen zou blijven, schrijft The Atlantic. Zodra het bedrijf die kostbare informatie over het DNA van 5 miljoen klanten in zijn bezit had, konden ze met die data aan de slag gaan om de "Google van de gepersonaliseerde gezondheidszorg" te worden.

En GlaxoSmithKline is niet de enige farmareus die geïnteresseerd is in ons DNA.

Mensen met laag inkomen blijven te vaak ongeïnformeerd

Hoe kan een nieuwsmedium ervoor zorgen dat het nieuws ook bij mensen met een laag inkomen terechtkomen? Uit onderzoek blijkt namelijk dat er een informatiekloof bestaat, schrijft Nieman Lab.

Dat mensen met een laag inkomen vaak verstoken blijven van belangrijke informatie, heeft onder meer te maken met de "waarde" van dit doelpubliek. En dat gaat dan over de waarde die adverteerders eraan hechten.

Gelukkig zijn er steeds meer lessen te trekken uit voorbeelden van journalistiek die wel doelbewust dit publiek proberen te bereiken.

Kenianen zijn armoedetoerisme beu

"We zijn geen wilde dieren". Inwoners van Kibera, een achtergestelde wijk in de Keniaanse hoofdstad Nairobi, beklagen zich bij Al Jazeera over het toenemende armoedetoerisme. Ze zijn het beu als attractie aanzien te worden door rijke, buitenlandse toeristen. Dat andere inwoners zich omscholen tot gidsen voor deze toeristen, is een bijkomende doorn in het oog.

Het contrast tussen de zonnige stranden en de sloppenwijken trekt toeristen aan, maar aan de situatie van de inwoners verandert intussen niks.

Saudi-Arabië wou vorige zomer Qatar binnenvallen

Waarom werd Rex Tillerson in maart middels een tweet van Trump aan de kant geschoven als Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken? Had het te maken met het temperament van de president? Neen, in de wandelgangen werd al langer gefluisterd dat de voormalige topman van olieproducent ExxonMobil vooral bezweek onder de druk vanuit Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Onderzoek van The Intercept toont dat die vermoedens correct zijn.

In de zomer van 2017 voorkwam Tillerson een Saudische invasie van Qatar. Het kostte hem waarschijnlijk zijn job.

Het fortuin van Jeff Bezos bewijst het falen van de politiek

De oprichter van Amazon en rijkste man ter wereld Jeff Bezos zit op een adembenemende geldberg van 150 miljard dollar, en die dikt steeds verder aan. Dat is het grootste persoonlijke fortuin in de moderne geschiedenis en twee miljoen keer meer dan het gemiddelde Amerikaanse gezin. En dat terwijl zijn werknemers schandelijk behandeld worden. Bezos als belichaming van de triomf van kapitaal over arbeid.

Dat dit kan in 2018 is symptomatisch voor de groeiende Amerikaanse ongelijkheid, maar vooral voor een falend economisch beleid, schrijft The Atlantic.

LEES OOK
Jan Walraven / 13-03-2021

Algoritmische campagne, Israëlische Big Brother, en Nederlandse grondadel

De verkiezingsimpact van Big Tech, de ogen van de Israëlische veiligheidsdiensten en de tanende grondadel in Nederland. Dit en meer in de Keuze van Apache.
sociale media twitter Facebook
Jan Walraven / 18-04-2020

Meer lezen over de coronacrisis #3

Een extra ‘keuze van Apache’ rond het thema dat momenteel ons leven beheerst: de coronacrisis. Met een focus op de toekomst: hoe maken we die #BeterNaCorona?
visuals-d9UaoD4Rq7w-unsplash
Steven Vanden Bussche, Jan Walraven / 28-03-2020

Corona in vluchtelingenkampen, Roche plooit, en bedreigde privacy *

Farmagigant Roche zwicht onder druk, in Griekse vluchtelingenkampen is de situatie acuut, en wat met onze privacy na corona. Dit en meer in de Keuze van Apache.
cdc-miQssrNdqEQ-unsplash