Fox News en 'omvolking', de hitte in Pakistan en Edward Said herlezen

28 mei 2022 Karl van den Broeck
Fox News
Op Fox News, de verguisde nieuwszender van de Murdoch-clan, krijgen promotoren van de complottheorie van de 'omvolking' ruime zendtijd. (CC BY-SA 2.0 Johnny Silvercloud (Flickr))
Ons netwerk

Apache werkt samen met een netwerk van binnen- en buitenlandse nieuwsmedia die eveneens dieper graven. We nemen hun beste stukken over of werken samen aan onderzoeken. Zo krijg jij nog meer steengoede onderzoeken en kritische analyses te lezen. Sommige artikels verschijnen integraal (in vertaling) op onze site, maar tweewekelijks signaleren we in de Keuze van Apache nog meer interessant leesvoer.

Murdoch-clan onder vuur na schietpartij in Buffalo

De Verenigde Staten werden de voorbije weken opgeschrikt door twee schietpartijen. Een ervan gebeurde begin deze week op een school in Uvalde in Texas (21 doden) en een week eerder in Buffalo (10 doden). Dat laatste bloedbad was het werk van een zelfverklaarde white supremacist die in de ban was van de beruchte complottheorie van de 'omvolking’. Die gaat ervan uit dat er een (joods) complot bestaat om door massa-immigratie en gemengde huwelijken de ‘zuiverheid’ van het ‘blanke ras’ aan te tasten.

Recent is de theorie (die ook in bepaalde kringen van Vlaams Belang ophef maakt) in Amerika mainstream geworden. Dat komt vooral door Fox News, de verguisde nieuwszender van de Murdoch-clan, waar promotoren van de theorie ruime zendtijd krijgen. The Intercept breekt zich het hoofd hoe het bedrijfsleven (dat de zender steunt via advertenties) ertoe kan worden gebracht om Fox te boycotten.

Het kookpunt van Pakistan

In Pakistan blijft het heet, al is de temperatuur er nu zo’n 10 graden ‘frisser’ dan de 51 graden die de voorbije weken in Jacobabad werd opgetekend. Het land staat op de achtste plaats van de landen die het meest te vrezen hebben van de klimaatverandering.

Een reporter van Mediapart smeerde zich in met dikke klodders zonnebrandolie en trok van Islamabad naar Karachi. Door de extreme hitte valt het openbare leven in heel het land stil. Dat betekent dat veel (land)arbeiders niet kunnen werken en hun loon van 2.000 roepie (9 euro) per dag naar 800 roepie (4 euro) zien zakken. Een onhoudbare situatie die de gemoederen fel… verhit.

De extreme bocht van Maria Vargas Llosa

In Uitpers staat Walter Lootens stil bij de Peruviaanse winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur (2010), Mario Vargas Llosa. Dat de auteur, die ooit een gooi deed naar het presidentschap van Peru, niet hoog oploopt met linkse partijen en groeperingen, was al langer bekend. De laatste tijd neemt hij echter steeds meer extreemrechtse standpunten in. Zo steunde hij zowel Keiko Fujimori (de dochter van zijn voormalige politieke tegenstander) als José Antonio Kast, de kandidaat van extreemrechts. “Ik ben bereid om u met om het even wat te helpen. Een overwinning van links zou een tragedie zijn, want geen enkel land in de wereld heeft onder een links bewind vooruitgang geboekt. Geen enkel!”

Niet elke buurt stemt tot tevredenheid

De Vlaming is erg tevreden over zijn buurt. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van De Gids op Maatschappelijk Gebied en Het Nieuwsblad. Die ‘buurttevredenheid’ wordt bepaald door woontypes (wie in een vrijstaande woning woont is tevredener), door de verstedelijkingsgraad (stadsbewoners zijn het minst tevreden) en het type tuin (woning met tuin, zonder tuin, koertje) een grote rol.

“Dat is meteen een belangrijke les bij het bepalen van beleid, zowel op lokaal als bovenlokaal vlak. Door bewuste keuzes te maken bij de inrichting van de publieke ruimte kunnen (lokale) overheden alvast rekening houden met gevoeligheden die leven in bepaalde buurten.”

Edward Said herlezen

Vorig jaar verscheen een nieuwe editie van de Nederlandse vertaling van Orientalism, de klassieke studie uit 1978 van de Palestijns-Amerikaanse literatuurwetenschapper Edward Said. Reden genoeg voor Erwin Jans in Lava om dit standaardwerk nog eens te herlezen.

“De impact van Orientalism was groot en bijna in zijn eentje verantwoordelijk voor het ontstaan van de postkoloniale theorie. Ook de actuele maatschappelijke discussie over representatie, de omgang met andere culturen, tradities en expressies én met het beladen koloniale verleden in een geglobaliseerde wereld blijft schatplichtig aan de mechanismen die Said heeft beschreven.”

Satire, vroeger en nu

Satirici hebben het niet gemakkelijk in deze tijden. Ze riskeren soms zelfs hun eigen leven, denk maar aan de betreurde redactieleden van Charlie Hebdo. Toch blijven ze alomtegenwoordig, al gebruiken ze steeds vaker memes op sociale media om hun bijtend-humoristische kijk op de wereld te verspreiden. De Lage Landen staat stil bij het allereerste Nederlandse satirische tijdfschrift: Haegse Mercurius, uit 1697.

“Toen was het gewaagd om op komische wijze over de serieuze wereld van politiek en bestuur te praten. Auteurs die dit deden, namen een risico. Nu past satire naadloos in een volledig door amusement en sensatie gedreven mediamaatschappij. Het grootste risico in de Lage Landen is inmiddels niet meer om in de cel te belanden, maar om volgers en aandacht te verliezen.”

LEES OOK