Dit is een gastbijdrage. Een Apache-lezer levert met dit stuk een bijdrage aan het maatschappelijk debat. De auteur schrijft in eigen naam en is verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

'De Nieuwe Journalistiek zet aan tot constructieve actie'

Pieter Van Cauwenbergh
Good News
FOTO Jon Tyson/Unsplash

De journalist in kwestie maalt niet om cijfers noch interesseert hij zich in het voorbije, maar volgt vanuit zijn onderbuik passioneel de begeerte die hem van gisteren naar morgen leidt: de plek waar zijn hart keizer is en zijn verstand slechts een nederige dienaar van het eerste. Goede journalistiek is niet belerend (lees: nooit) en allesbehalve ideologisch, want de opsteller in kwestie beseft dat zijn kennis en opinie slechts een normatieve, geconditioneerde weergave is van de realiteit - en dus doorspekt van opinie en suggestie.

De journalist in kwestie maalt niet om cijfers noch interesseert hij zich in het voorbije, maar volgt vanuit zijn onderbuik passioneel de begeerte die hem van gisteren naar morgen leidt: de plek waar zijn hart keizer is en zijn verstand slechts een nederige dienaar van het eerste. Goede journalistiek is niet belerend (lees: nooit) en allesbehalve ideologisch, want de opsteller in kwestie beseft dat zijn kennis en opinie slechts een normatieve, geconditioneerde weergave is van de realiteit - en dus doorspekt van opinie en suggestie.

Good News
FOTO Jon Tyson/Unsplash

De nieuwe journalistiek is daarom inspirerend en aanstekelijk; ze zet de lezer aan tot constructieve actie en inspireert tot bovenzinnelijke dromen en kwansuis onmogelijke opdrachten. Kortom, de journalistiek van morgen is altijd één stap voor op de actualiteit en geeft geen moer om het verleden. Excelsior! is haar devies en als een gretige astronoom kijkt zij door haar telescoop van het heden naar de toekomst van morgen en droomt van datgene wat-zou-kunnen-zijn in plaats van datgene-wat-is-geweest of datgene-wat-zou-moeten-zijn. De journalist van vandaag is de verhalenverteller van morgen. Met slechts dat ene doel in gedachten: de geest van de lezer te vullen met positieve dromen, gedachten en verlangens en de koude, inspiratieloze realiteit van het heden te neutraliseren.

De nieuwe lezer wil verrijkt worden met inspirerende verhalen, met dromen, inzichten en ideeën die de grenzen van het gekende ver achter zich laten

We hebben het gehad met hipheid

Niemand is fundamenteel geïnteresseerd in datgene wat al geweest is, in een herhaling van het bestaande. De nieuwe lezer wil verrijkt worden met inspirerende verhalen, met dromen, inzichten en ideeën die de grenzen van het gekende ver achter zich laten. De nieuwe lezer is allang geen wereldburger meer die beseft dat elk continent - van Amerika tot Azië - de taal van de liefde verstaat, Engels spreekt en een dagelijkse latte uit de Starbucks savoureert. We hebben het gehad met hipheid: de gins, de terrasjes, de modegrillen en het interieuradvies van kleurrijke parvenu’s komen ons de oren uit. Tro(e)p is te veel...

De nieuwe lezer (of kijker) is de huidige media strontbeu en wil geïnspireerd worden in plaats van geanimeerd

De nieuwe lezer is een universele pelgrim, die, net als Christopher Columbus, smacht naar onbevaren wateren en onbekende, maagdelijke continenten, alwaar dromen wachten om tot realiteit omgezet te worden. De nieuwe lezer kijkt naar boven - naar de maan, naar Mars, naar Proxima Centauri - in plaats van naar de aardse leegheid, waar alles al gezegd is, alles al drie keer gedacht is en waar niemand nog wakker ligt van de mening van pompeuze televisiemakers, politici, journalisten en reclamehaaien. We (de lezer, de kijker, de adept van media) worden genaaid waar we zélf op staan te kijken, terwijl handige spindoctors telkens dezelfde behoeften detecteren en ons telkens dezelfde content in de strot duwen.

De nieuwe lezer (of kijker) is de huidige media strontbeu en wil geïnspireerd worden in plaats van geanimeerd. Avontuur is het nieuwe modewoord; ontdekking is de nieuwe lifestyle. Het tijdperk van de grijnzende, meesmuilende politicus, die het volk als een lager echelon ziet, is voorbij; de nieuwsanker met het monkellachje die het nieuws voorleest als een priester het evangelie, is slechts nog een karikatuur van zichzelf; de reclamemaker die gratuit inspeelt op de primaire behoeften en instincten van zijn prooi - angst, seks, honger en dorst - maar zichzelf graag een ‘storyteller’ noemt, heeft de grenzen van het geloofwaardige overschreden.

Het journaille dat de suggestie wekt met opgefokte koppen en inhoudsloze teksten, is op sterven na dood - wie gelooft die jongens nog? Het nieuwe tijdperk is er eentje van nieuwe ontdekkingen, nieuwe contacten, buitenaardse expedities en spannende avonturen die onze wildste dromen overtreffen.

Het is een kwestie van zien en geloven.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

LEES OOK
Gie Goris / 07-05-2024

Vlaanderen verdient meer en betere onderzoeksjournalistiek

Vrije media en kwalitatieve journalistiek zijn onontbeerlijk om de democratie overeind te houden.
VVOJ-conferentie
Karl van den Broeck / 30-03-2024

Wie haalt de Vlaamse regiojournalistiek uit haar coma?

Vlaanderen is nog geen nieuwswoestijn maar wel een heel schraal grasland geworden.
Zicht op Kloosterhof in Stekene
Karl van den Broeck / 18-11-2023

Een echte politicus is een missionaris, geen messias

Een dronken nacht in Sint-Niklaas heeft Conner Rousseaus lot als toppoliticus beslecht. 
Conner Rousseau (Vooruit) tijdens een evenement van zijn partij, vakbond ABVV en de Socialistische Mutualiteiten in april 2022.