What makes you click

Jan Walraven
tegenlicht
Foto: VPRO, Tegenlicht
tegenlicht
Foto: VPRO, Tegenlicht

Online entiteiten meten ons gedrag dag in dag uit, in wat één bedrijfspsycholoog het grootste psychologische experiment ooit noemt. Bij zowat elke bezoek aan een website doe je mee aan zo'n expirement. De A/B test is daar het meest gebruikte voorbeeld van. Hierbij krijgt 50% van de surfers versie A van een website te zien, en de andere helft versie B. Het verschil tussen A en B is meestal miniem. Bedoeling van dat soort testen is te weten komen welke versie tot de meeste verkopen leidt, of hoeveel langer men ons op een website kan laten rondsurfen. Zonder het te beseffen, worden we verslaafd gemaakt aan onze smartphone.

"Ik vind het vooral angstaanjagend hoe bedrijven een voorsprong hebben in de kennis over hoe ons brein functioneert", legt regisseur van de aflevering Martijn Kieft uit. Ons online gedrag wordt echter niet louter gemeten, men tracht het ook constant te beïnvloeden. En dat blijft niet beperkt tot het kopen van een nieuwe computer. Ook politici als Amerikaans president Barack Obama zette in het verleden deze technieken in om (her)verkozen te geraken.

Bekijk de volledige aflevering via deze link.

 

LEES OOK
Charlotte Deprez / 01-03-2018

Hebben we het recht om vergeten te worden?

In het VK vindt de eerste 'recht om vergeten te worden'-rechtszaak tegen Google plaats, zo meldt The Guardian. Hoever reikt ‘het recht op privacy’ enerzijds en ‘de vrijheid van…
menigte mensen eenzaam anoniem
Jan Walraven / 24-10-2017

Google en Facebook hielpen anti-vluchtelingencampagne opzetten

Hun medewerkers werkten samen met kapitaalkrachtige drukkingsgroep een online reclamecampagne tegen vluchtelingen uit tijdens Amerikaanse verkiezingen.
shutterstock_245047450
Jan Walraven / 23-10-2017

Zo wil Paul De Grauwe Facebook belasten

Econoom Paul De Grauwe pleit voor een belasting per gebruiker, want het zijn de gebruikers die de waardevolle koopwaar genereren: data.
facebook pexels