ALLE ARTIKELS

Filter op tag
reclame
info
panorama_fish_eye

Februari 2023

Luc Vanheerentals / 09-02-2023

Vlaamse influencers smokkelen commerciële boodschappen onherkenbaar in online video’s

De Vlaamse Regulator voor de Media gaf drie influencers in primeur een waarschuwing wegens overtreding van de regelgeving.
Steffi Mercie
panorama_fish_eye

Januari 2023

Luc Vanheerentals / 19-01-2023

Advertentiehonger jaagt gezondheidsmagazines in armen van farmasector

Sommige mediabedrijven gaan erg ver om advertenties van de farmasector binnen te halen.
gezondheidsmagazines plooien voor farmasector in advertentiejacht
Luc Vanheerentals / 12-01-2023

Farmasector houdt medisch nieuws in wurggreep

De farmasector bekleedt een centrale positie in de coproductie van gezondheidsnieuws, vaak gelinkt aan advertenties.
medicijnen
panorama_fish_eye

September 2018

Jan Walraven / 10-09-2018

De diefstal van de eeuw

Onze privacy wordt geschonden zodat bedrijven, organisaties en politici ons beter kunnen beïnvloeden. Een voorpublicatie uit het boek 'De diefstal van de eeuw' van Jan Walraven.
privacygids-uitgelicht
panorama_fish_eye

Augustus 2018

Stef Arends / 17-08-2018

‘Online apotheek’ Farmaline opereert buiten de Belgische wet

Een van de grootste online apotheken van België overtreedt de Belgische geneesmiddelenregelgeving, maar ontduikt de inspectie door vanuit Nederland te opereren.
Screen Shot 2018-08-17 at 15.57.33
panorama_fish_eye

Juli 2018

Jan Walraven / 10-07-2018

Belgische grootbanken volgen uw doen en laten

Belgische banken verzamelen op grote schaal data over gedrag en voorkeuren van klanten en gebruikers. Ook Facebook wordt daar slimmer van.
betalen bank app betaalkaart kaart
panorama_fish_eye

April 2018

Jan Walraven / 16-04-2018

Belgische bedrijven delen adressenboek met Facebook

Onder meer Telenet, Proximus, KBC, Het Laatste Nieuws en de partij Groen gebruiken het e-mailadres of telefoonnummer van klanten of leden om gericht reclame te maken op Facebook.
facebook pexels
panorama_fish_eye

Oktober 2016

Jan Walraven / 28-10-2016

Facebook-adverteerders kunnen mensen uitsluiten op basis van etnie

Naast bepaalde interesses, of gedrag, kan een adverteerder nu ook mensen met specifieke "etnische affiniteiten" uitsluiten van advertenties.
2016-10-28
panorama_fish_eye

April 2013

Herman Loos / 19-04-2013

Weg televisie

Televisie kijken heeft Herman Loos vooral in zijn jeugd gedaan. Tegenwoordig is er van televisie in huis geen sprake meer. Hij gelooft daarmee voor de enige keer in zijn leven een…
Herman Loos - Column - Uitgelicht
panorama_fish_eye

Januari 2012

Rob Heyman / 18-01-2012

Facebook maakt opnieuw reclameborden van zijn gebruikers

Facebook heeft opnieuw een manier gevonden om sponsors toegang te verschaffen tot uw vriendengroep. Gebruikers doen er goed aan alert te zijn voor die commerciële info. Facebook…
Onderzoeker Rob Heyman
panorama_fish_eye

Oktober 2011

Tom Cochez, Georges Timmerman / 31-10-2011

Hoofdredacteuren in de schietstoel

Het voorbije jaar zijn de hoofdredacties van bijna alle kranten, weekbladen en televisienieuwsdiensten in ons land grondig door elkaar geschud. Overal staat er vandaag iemand…
Knack-hoofdredacteur Karl Van den Broeck werd bedankt voor bewezen diensten. Het einde van zijn hoofdredacteurschap mag gelezen worden als een soort ‘collateral damage’ bij de ultieme aanval die Knack-directeur Rik Van Cauwelaert (foto) als belangrijkste target had. (Foto: Vredeseilanden)
panorama_fish_eye

April 2011

Dries De Smet / 21-04-2011

De jacht op de clicks

Echt betalen voor online nieuws, dat wilt u niet. De uitgevers gaan daarom op zoek naar inkomstenbronnen. Ze komen zo snel uit bij de adverteerder. Maar die wil slechts per klik…
AOL op SXSW Interactive 2011. America Online gaat ver in de zoektocht naar een online verdienmodel (Foto Scott Beale / Laughing Squid)