“We houden hier niet van (te) dure beloftes, maar eentje toch alvast: vanaf 3 september serveren we u een autorubriek zoals u er nog nooit een gezien hebt.” Zo kondigde Chef Magazines van De Morgen, Marianne De Baere vorige week een van de paradepaardjes van het vernieuwde DM Magazine aan.
Obius & Costume National
Afgelopen weekend hield DM Magazine woord. Zo’n autorubriek heeft Vlaanderen nog nooit gezien: twee auteurs die zich netjes hebben laten aankleden – Christophe Vekeman door Obius en Herman Brusselmans door Costume National – wagen zich aan een bespreking van de kwaliteiten van een auto. In dit geval een BMW X3.
Of ze zich terdege van hun taak als autojournalist kwijten, dat moeten anderen maar uitmaken. Hun neergeschreven verhalen lezen alleszins als een trein. Bij BMW kunnen ze tevreden zijn. Bij Obius en Costume National trouwens ook.
Door het verhaal met een vette knipoog te brengen en te suggereren dat het allemaal niet voor de volle honderd procent gemeend is, maken de auteurs (en het DM Magazine) het moeilijk om kritiek te geven op hun als humor verpakte advertentie. ’t Is maar om te lachen dat we vier pagina’s over BMW schrijven, toch?
Copywriting
Zou de bijdrage er ook staan mochten Brusselmans en Vekeman het nieuwe model BMW met de grond gelijk hebben gemaakt? Is het vermetel de vraag te stellen hoeveel geld DM Magazine krijgt van BMW voor vier pagina’s 'advertentie' waarvoor ze zelf de copywriters leveren?
De al dan niet directe druk van adverteerders op journalisten wordt er met de jaren niet bepaald kleiner op, maar het zelf aan de schrijftafel van de adverteerder gaan zitten door journalisten / auteurs, dat gebeurde vooralsnog weinig. Of het was op zijn minst niet zo zichtbaar. Het is bevreemdend om te zien wie de sloophamer vasthoudt bij het neerhalen van de laatste beschotten tussen redactie en advertentiediensten.