'Een autorubriek zoals u er nog nooit een gezien hebt'

Tom Cochez
Auteurs Herman Brusselmans en Christophe Vekeman reden voor DM Magazine met de BMW X3 (Foto Tono / 1979)
Auteurs Herman Brusselmans en Christophe Vekeman reden voor DM Magazine met de BMW X3 (Foto Tono / 1979)
Auteurs Herman Brusselmans en Christophe Vekeman reden voor DM Magazine met de BMW X3 (Foto Tono / 1979)
Auteurs Herman Brusselmans en Christophe Vekeman reden voor DM Magazine met de BMW X3 (Foto Tono / 1979)

“We houden hier niet van (te) dure beloftes, maar eentje toch alvast: vanaf 3 september serveren we u een autorubriek zoals u er nog nooit een gezien hebt.” Zo kondigde Chef Magazines van De Morgen, Marianne De Baere vorige week een van de paradepaardjes van het vernieuwde DM Magazine aan.

Obius & Costume National

Afgelopen weekend hield DM Magazine woord. Zo’n autorubriek heeft Vlaanderen nog nooit gezien: twee auteurs die zich netjes hebben laten aankleden – Christophe Vekeman door Obius en Herman Brusselmans door Costume National – wagen zich aan een bespreking van de kwaliteiten van een auto. In dit geval een BMW X3.

Of ze zich terdege van hun taak als autojournalist kwijten, dat moeten anderen maar uitmaken. Hun neergeschreven verhalen lezen alleszins als een trein. Bij BMW kunnen ze tevreden zijn. Bij Obius en Costume National trouwens ook.

Door het verhaal met een vette knipoog te brengen en te suggereren dat het allemaal niet voor de volle honderd procent gemeend is, maken de auteurs (en het DM Magazine) het moeilijk om kritiek te geven op hun als humor verpakte advertentie. ’t Is maar om te lachen dat we vier pagina’s over BMW schrijven, toch?

Copywriting

Zou de bijdrage er ook staan mochten Brusselmans en Vekeman het nieuwe model BMW met de grond gelijk hebben gemaakt? Is het vermetel de vraag te stellen hoeveel geld DM Magazine krijgt van BMW voor vier pagina’s 'advertentie' waarvoor ze zelf de copywriters leveren?

De al dan niet directe druk van adverteerders op journalisten wordt er met de jaren niet bepaald kleiner op, maar het zelf aan de schrijftafel van de adverteerder gaan zitten door journalisten / auteurs, dat gebeurde vooralsnog weinig. Of het was op zijn minst niet zo zichtbaar. Het is bevreemdend om te zien wie de sloophamer vasthoudt bij het neerhalen van de laatste beschotten tussen redactie en advertentiediensten.

LEES OOK
Charlotte Doolaege / 24-11-2011

Nood aan een modern recht van antwoord

Mensen die genoemd worden in artikels hebben nood aan bescherming tegen de toenemende macht van de media. Het recht van antwoord helpt daarbij, maar in tijden van…
Debie stuk
Georges Timmerman / 18-11-2011

WAUTERS Stef

Stef Wauters (geboren in 1967 in Geetbets) studeerde Romaanse en wijsbegeerte aan de KULeuven. Hij deed journalistieke ervaring op bij het Leuvense studentenblad Veto. Na zijn…
apache
Georges Timmerman / 18-11-2011

VRIELEMAN Liesbet

Liesbet Vrieleman (geboren in 1977, afkomstig uit Borgloon) studeerde voor regisseur aan de Katholieke Hogeschool in Genk. Ze begon in 1999 bij de VRT als redacteur van…
apache